27. juni 2017

Husk bedre og bliv bedre til ar lære

Denne artikel er skrevet af Søren Breiting og er en del Samfundsviden.dks artikelsamling for eksterne forfattere

Mange mennesker synes, de husker dÃ¥rligt, ikke mindst, nÃ¥r de bliver ældre. Men bÃ¥de unge og ældre kan lære at blive meget bedre til at huske ved at følge disse simple regler. Pudsigt not, sÃ¥ vil de fleste, der kan opvise en fænomenal hukommelse, gøre brug af lignende hukommelsesteknikker. 

Teknikken til en bedre hukommelse har stået sin prøve igen og igen. Lær dig disse tips, og du vil opdage, at du bliver i stand til at huske ting, du ikke anede, du kunne huske. Og du behøver aldrig mere at give op, når du står over for noget, du skal kunne huske.

For at huske noget, skal der være tre ting, der virker i hjernen:

1. Det, du vil huske, skal først ind i hjernen.

2. Så skal du sørge for, at det bliver der.

2. Endelig skal du kunne få fat i det, når du har brug for ’at kunne huske det’.

Hvis du følger de næste tips til, hvordan du får det ind i hjernen, så bliver det også meget lettere for dig at komme i tanke om det igen, når du får brug for det.

Når du støder på noget i forbifarten, som du skal huske, så skal du forbinde det med noget, du allerede kender til i forvejen. Er det en ny person, du præsenteres for, som hedder Mette, så skal du sørge for at komme til at tænke på en anden, du kender, som også hedder Mette. Læg mærke til specielt én ting ved den nye Mette og prøv at forbinde denne nye ting til den ’gamle Mette’, du kender. Jo mere, du kan skabe forestillingsbilleder af den ’gamle Mette’ i din fantasi, jo nemmere bliver det for dig at huske den ’nye Mette’.

Mens man bruger forestillingsbilleder for at huske noget, skal man øve sig i at knytte så mange sanser dertil som muligt. Hvis jeg har parkeret på bildækket på en færge og går op ad opgang C, så forestiller jeg mig en Citron. Jeg lægger vægt på, hvordan den føles i hænderne på mig, hvordan den lugter, og hvordan den kan snerpe munden sammen på mig med sin sure smag. Måske lader jeg den oven i købet sprøjte mig i øjet i fantasien, hvilket som bekendt ikke går upåagtet hen. Når jeg så i al hast senere bliver kaldt ned på vogndækket ved ankomsten, går det helt af sig selv at komme i tanke om, at det var opgang C, jeg kom op af.

Ofte er det flere ting, man skal huske, og så er rækkefølge en rigtig god ting, uanset om man har brug for at huske tingene i en rækkefølge. Det nemmeste er at bruge talrækken, for den har vi jo alle på rygmarven, som vi siger.

Inden man går i gang med at bruge talrækken, skal man have udviklet et simpelt billede til hvert tal. Det er ganske nemt for de første tal. Tegn og skriv det ned i din notesbog, så du altid kan bruge de samme billeder.

Her er mine forestillingsbilleder til de første tal. De er valgt, så de har ligheder med formen på tallet, så de på den måde gør det nemmere at huske:

Nr. 1 Her bruger jeg et forestillingsbillede af en pensel til akvarelmaling (den kan bruges til at mange mange ting og i mange farver i mine forestillingsbilleder).

Nr. 2 er oplagt en svane.

Nr. 3 er en to-puklet kamel (3-tallet ligger ned)

Nr. 4. er sejlet på en lille sejlbåd

Nr. 5 er en gravid mave med pige

Nr. 6 er en elefantsnabel.

Nr. 7 er et flag

Nr. 8 er en snemand

Nr. 9 er en tennisketsjer (den er god at høre i et forestillingsbillede)

Nr. 10 er bat (set fra siden) og ping-pong bold (som også har en karakteristisk lyd).

Skal du huske 10 ting til indkøb, så kan du forbinde hver af dine ting med et af ovenstående numre og lave et skørt forestillingsbillede af hver.

Ud over at forsøge at aktivere så mange sanser som muligt, så er det rigtig godt at forestille sig, at man selv bevæger sig rundt om det, der skal huskes. Det hjælper også at gøre det meget småt og meget stort i fantasien.

Det lyder måske besværligt, men med lidt øvelse går det meget hurtigt.

Er det nogle nye ord eller gloser, du skal huske, så foregår det på sammen måde med, at du skaber forbindelser til andre ting, du kender. Her kan du også bruge kendte ord, som du kan få det til at rime med, eller i hvert fald med første stavelse.

Med hensyn til at få tingene til at blive gemt i hjernen i længere tid, så kræver det, at man genopfrisker dem nogle gange. Det er det, der spontant sker med mange af vore almindelige oplevelser: Vi tænker tilbage på dem eller fortæller måske andre om dem, og det fungerer hver gang som en opfriskning af hukommelsen.

Det kan du gøre mere systematisk, hvis det er noget, der er vigtigt at få lært. Et godt mønster er at gøre det med følgende mellemrum: Efter en time, efter en dag, efter en uge, efter en måned, efter et år – og så er det umuligt for dig at glemme det igen.

Jo mere, det er lykkedes for dig at forbinde det nye med noget kendt, des lettere vil det være for dig at få fat i det igen. Ved at knytte det til en rækkefølge som talrækken, vil den i sig selv hjælpe dig til at ’få fat i tråden’, så du kan finde det frem i hjernen. Forbindelserne til tallene, eller til andre ting, du kender godt i forvejen, fungerer som dine knager til hukommelsen, som du både har hængt huskestoffet op på, og som du ved, hvor du kan finde det igen.

Disse hukommelsesteknikker kan du i løbet af få uger med lidt daglig øvelse blive en mester til, så du til stor overraskelse for dig selv kan optræde som hukommelseskunstner i selskaber.

Artiklen er skrevet af Søren Breiting: Læs mere om bedre hukommelse og om at huske bedre pÃ¥http://www.Husketips.dk 

Søren Breiting gør selv dagligt brug af disse hukommelsesteknikker og har haft stor glæde af dem i sit arbejde som lektor på Danmarks Pædagogiske Universitet,http://www.dpu.dk/om/breiting . De spiller i øvrigt også en afgørende rolle i den af Søren udviklede teknik Graphic Review, se http://www.graphic-review.com

Speak Your Mind